contact form

Get In Touch With Us

Sign Up For Free To Get Blogging Tips, Blogger Resources, Search Engine Optimization Tips, Templates and Widgets Straight In Inbox.

Monday 28 December 2015

APA YANG PERLU DILAKUKAN BILA LAPTOP TERKENA AIR?


Memang sudah menjadi kebiasaan pengguna laptop, asal nak guna laptop je mesti nak kena ada makanan atau minuman dekat sebelah, lagi-lagi kalau tengah layan 'movie', peh, memang layan habis... Tapi tahukah, sebenarnya anda sedang memperjudikan nasib motherboard laptop anda!

Umum mengetahui akibat air tertumpah atau terkena motherboard kerana peluang untuk baik pulih adalah amat tipis. Dan amat bertuah bagi pengguna laptop yang mana pernah mengalami masalah seperti ini kemudian boleh gunakan semula laptop seperti biasa.


Di sini kami ingin kongsikan dengan anda apakah yang perlu dilakukan apabila laptop anda terkena air :

Kerosakan yang Boleh Timbul Jika Laptop Tersiram Air 

Berikut ini merupakan kemungkinan yang terjadi jika peranti yang satu ini terkena air hujan, air kopi, teh atau air putih. diantaranya yaitu:

·         Berlaku jangka  atau Konsletting Elektrik akibat bahan cecair yang bersentuhan  dengan komponen yang sedang di aliri elektrik.
·         Berlaku jangka  akibat sisa cecair yang sudah mengering
·         Terjadi Kakisan atau karatan pada komponen laptop.
·         Berlaku letupan kecil pada power supply yang menyebabkan komponen hangus.

Komponen Paling Terdedah Terhadap Air

Pada laptop / notebook / netbook, terdapat beberapa kelemahan yang membolehkan air dapat masuk ke dalam komponen yang vital. dan di sinilah kewaspadaan kita harus selalu dijaga agar seboleh mungkin jangan sampai air masuk ke dalamnya.

·         Keyboard




keyboard pada laptop merupakan tempat paling terdedah kemasukan air kerana di setiap sisi terdapat rongga yang membuat air dengan mudah masuk kedalam komponen. namun untuk beberapa jenama laptop seperti Lenovo siri Thinkpad  sudah di bekalkan dengan aliran khusus agar air tidak dapat menembusi masuk kedalam.

·         Lubang udara Laptop


Lubang Udara Pada Laptop

Kawasan ini juga sangat terdedah terhadap kemasukan air, jadi kita harus selalu waspada pada saat ingin meletakan di meja apakah meja tersebut terdapat lopak air atau tidak. untuk beberapa jenama laptop seperti Lenovo, MSI, lubang ini justeru berfungsi untuk mengeluarkan air yang telah masuk.

Cara mengatasi Laptop Tertumpah Air / Kehujanan

Jika laptop tertumpah tersiram air pada masa keadaan nyala perkara pertama kali yang harus lakukan adalah Cabut kabel Power  dan Matikan Laptop secepat mungkin!. hal ini dilakukan agar tidak terjadi arus pendek short  elektrik pada laptop.

jika laptop kehujanan, perkara yang pertama kali dilakukan adalah Jangan Langsung Dinyalakan. kerana jika laptop dihidupkan dalam keadaan masih basah, justru membuat laptop akan mengalami konsleting elektrik.

selepas itu, anda boleh melakukan hal - hal dibawah ini:

1.    Cabut bateri pada laptop / netbook agar tidak ada elektrik yang mengalir

2.    Tanggalkan semua peranti yang bersambung pada laptop, seperti kipas, mouse, speaker, dll.

3.    Jika anda ada pembersih vakum dengan penyedut muncung kecil, boleh digunakan untuk menyedut cecair terutama pada lubang tertentu seperti lubang power jack, usb port dan lain-lain.

4.    Balikan Laptop dengan kedudukan keyboard berada di bawah agar air tidak langsung masuk kedalam komponen laptop tersebut. lakukan seperti pada gambar di bawah ini.


5.    Jika air sudah terlanjur mengalir kedalam komputer riba, anda harus membuka komponen laptop agar air mudah keluar, yang paling utama adalah keyboard anda. hal ini dilakukan juga agar kita mudah mengeringkan air dan membersihkannya dari sisa seperti air kopi atau teh.




Buka Dan Angkat Keyboard

6.    Keringkan sehingga benar - benar kering dengan kain yang mempunyai daya serap yang tinggi, atau boleh juga menggunakan tissue atau cottonbud untuk menjangkau dan mengeringkan kawasan yang sukar di jangkau seperti misalnya pada mainboard. ingat untuk tidak mengusapkan kain terlalu  keras agar tidak berlaku kerosakan.


Bersihkan Dengan Cottonbud

jika kesnya laptop kalian dibasahi oleh cecair asid yang boleh mengakibatkan hakisan, ada baiknya juga untuk mengoleskan cecair alkohol secara tipis atau carian anti kakisan pada bahagian yang terkena air tersebut. tapi ingat agar tidak terlalu banyak.

7.    Dalam keadaan laptop yang terbuka , keringkan dengan cara di angin- anginkan, jangan menggunakan hair dryer kerana alat tersebut mengeluarkan wap yang akan cepat merebak ke bahagian-bahagian laptop

8.    jika sudah dipastikan kering, pasang semula komponen tadi seperti semula dan cuba nyalakan kembali. jika berjaya selamat, namun jika laptop boleh menyala namun terjadi Kegagalan pada proses Booting, anda boleh melihat artikel kami  disini. namun jika malah terjadi Blue Screen / BSOD. Atau tidak boleh dinyalakan, sila hubungi customer service  laptop anda atau bawa kepada pihak yang boleh melakukan dibaiki. kemungkinan adalah bahawa telah terjadi konsletting pada bahagian power atau chipset laptop tersebut. 


Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang water damaged, laptop masuk air, water damage, laptop water damage, water damage repair, laptop water damage repair, water damage laptop, laptop terkena air, laptop kena air, keyboard laptop kena air, komputer, computer, cpu repair, repair komputer, repair cpu, komputer repair, baiki komputer, baiki laptop murah, membaiki komputer, harga komponen komputer, repair laptop, pc repair, repair pc, computer service, laptop repair, repair motherboard, pc repair service, fix computer, how to repair computer, computer repair shop, it services, pc fixer, fix laptop, fix pc, computer problems, pickup computer, picom, picomcare, repair computer onsite, repair komputer office, repair laptop dipejabat, supply and repair computer, supply computer, tender IT

Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

2 comments :

  1. solusi terbaik Macbook Anda yang terkena air dan keyboardnya jadi susah ditekan: http://zapplerepair.com/solusi-keyboard-Macbook-A1708-A1709-kena-air-jadi-susah-ditekan.html

    ReplyDelete