contact form

Get In Touch With Us

Sign Up For Free To Get Blogging Tips, Blogger Resources, Search Engine Optimization Tips, Templates and Widgets Straight In Inbox.

Tuesday 22 December 2015

PENYEBAB LAPTOP / CPU ANDA SERING RESTART SENDIRI



Apakah penyebab komputer sering restart sendiri? Contohnya masa anda sedang mengerjakan suatu pekerjaan tiba-tiba komputer restart sendiri atau bertanda dengan blue screen dulu kemudian baru memulakan semula dan hal ini berlaku berulang - ulang. Hal ini tentu cukup menjengkelkan bukan? Sebenarnya apa yang terjadi dengan komputer sehingga sering restart sendiri? Penyebab Komputer sering restart sendiri boleh kerana beberapa faktor. Berikut ini adalah beberapa penyebab mengapa komputer sering mengalami restart sendiri.

1.    RAM  kotor / bermasalah

Fungsi RAM dalam komputer riba atau komputer sangat lah penting untuk tempat penyimpanan data sementara, kalau RAM bermasalah maka program tidak akan berjalan dengan sebagaimana mesti nya, kadang setiap laptop berbeza-beza masalah nya, jika kalian ingin tahu cuba anda buka laptop buka RAM nya lalu cuba bersihkan Untuk membersihkan RAM, kita boleh membersihkan bahagian socket-nya menggunakan pemadam pensil dengan cara menggosokannya pelan-pelan dan hati-hati sehingga socket tersebut bersih / berkilat kembali, selain itu, Memori RAM yang tidak rapat pada kedudukannya juga salah satu penyebab laptop restart sendiri. Persoalan lain dalam hal perangkat keras adalah tidak sesuai. Jika jenis perangkat yang salah telah dipasang, maka akan menyebabkan masalah inkompatibilitas dan kadang-kadang menyebabkan reboot.
2.    Kotor Dan Debu Didalam Laptop

 kadang pengguna laptop tidak mengerti cara merawat nya mungkin ini hanya masalah remeh kerana faktor kotor tapi tahukah kalian justru ini amat sangat berbahaya jika laptop dalam keadaan fan kotor dan tersumbat debu akan mengakibat kan panas yg berlebih dan mengakibat kan laptop sering mati apa bila kalian masih menganggap perkara ini biasa dan dibiarkan tanpa melakukan pembersihan di sekitar fan fatal akibat nya yg boleh membuat beberapa komponen bermasalah (VGA, CHISET, PROSECOR) kalau sampai hal itu terjadi anda perlu membawa ke tempat service dipercayai.

3.    Sistem OS Bermasalah
Kemungkinan lain adalah Operating System yang bermasalah. Dan penyebabnya boleh jadi disebabkan oleh virus-virus atau unwanted program lain seperti perbahasan mata di atas yang mengakibatkan salahsatu atau beberapa fail penting tidak dapat menjalankan proses atau bahkan terhapus. Penyelesaiannya iaitu dengan cara menggunakan system restore, ingat kembali saat terakhir kali komputer anda berjalan baik-baik saja dan cari restore point di sekitaran waktu tersebut dan cuba pulihkan.

Alternatif lain adalah dengan menggunakan ciri "Last Known Good Configuration". Caranya memulakan semula komputer anda, apabila komputer menunjukkan logo mainboard atau pilihan untuk masuk ke BIOS segera tekan butang F8, jika gagal, restart semula. Selepas berjaya masuk ke menu tersebut, disana akan ada pilihan Advanced Boot Option dan pilih Last Known Good Configuration kemudian tekan Enter.

4.       Daya Tidak Mencukupi.

Kuasa elektrik sangat berpengaruh terhadap prestasi dan kelangsungan proses yang berlaku di dalam sebuah komputer. Daya disini meliputi voltan yang diperlukan komputer untuk beroperasi dan besaran arus yang diperlukan. Bila salah satunya tidak mencukupi, maka komputer tidak akan bekerja dengan semestinya (optimum) bahkan boleh penutupan atau juga memulakan semuladengan sendirinya. Kekurangan kuasa elektrik pada sebuah PC boleh disebabkan oleh 2 hal, diantaranya:

ü    Kuasa elektrik di tempat PC tersebut beroperasi tidak mencukupi / memadai atau tidak stabil dan kita tidak memasang penyetabil kuasa.Dalam hal ini biasanya disebabkan oleh voltan yang drop seketika. Secara kasat mata, drop-nya voltan elektrik boleh dilihat / dikesan bila kita menggunakan lampu jenis bolam / lampu pijar biasa. Biasanya lampu akan malap seketika dan terang lagi (hanya terjadi dalam rentang waktu sepersekian detik). Hal tersebut boleh mengakibatkan PC atau komputer me- restart seketika itu pula, jika drop-nya elektrik berdurasi satu saat atau lebih biasanya PC langsung mati tidak memulakan semula kembali.Penyelesaian untuk hal semacam ini adalah dengan menggunakan STAVOL atau penyetabil kuasa elektrik sehingga ketika terjadi power failure seperti tadi kompie kita tetap aman.

ü    Power Supply bermasalah. Untuk masalah yang satu ini memang tidak boleh didiagnosis secara spontan, paling tidak harus ada power supply cadangan untuk memastikan penyebabnya. Hal ini pernah saya alami secara peribadi, di mana pada mulanya PC sering restart sendiri terutama apabila membuka program yang lumayan berat. Lama kelamaan menjadi semakin sering restart dan akhirnya baru saja dinyalakan dan memaparkan boot screen, PC langsung memulakan kembali semula dan begitu seterusnya padahal saya memasang penyetabil kuasa. Usut punya usut ternyata power supply-nya bermasalah.

5.       Software Bermasalah.

Biasanya, permasalahan pada software memegang peranan yang paling besar. Ini boleh terjadi kerana adanya virus atau unwanted program lain. Bila permasalahannya disyaki sebagai perbuatan virus, ini boleh didiagnosis dari beberapa hal, diantaranya:

ü PC terasa berat masa booting atau semasa menjalankan program tertentu.
ü Berlaku aktiviti-aktiviti yang mencurigakan dan tidak seperti biasanya, seperti tampil message box error, runtime error, message box warning, message box yang menunjukkan sebuah drive telah penuh atau dilindungi dan tidak boleh melakukan proses write atau ada perintah 'insert cakera to removable media' , adanya shortcut yang hadir tiba-tiba dan aktiviti lain yang kita anggap mencurigakan.
ü Tidak boleh memaparkan file hidden dan read-only,
ü  Tidak boleh mengakses laman web yang berkaitan dengan antivirus dan program security lain.

Penyelesaiannya iaitu dengan scan PC dengan antivirus ter- update dengan terlebih dahulu mematikan system restore, jika antivirus tersebut tidak berjalan akibat perbuatan virus, cuba dengan menggunakan antivirus portable atau pengimbas-nya saja seperti McAfee stringer, PCMAV portable dll. yang boleh dicari dengan cara 'googling'. Namun ingat, tool semacam itu hanya berfungsi sebagai pengimbas-nya saja dan tidak mempunyai ciri real time protection.

Artikel ini adalah bagi mereka yang mencari tentang auto shutdown, auto restart, laptop restart, komputer restart, computer auto restart, windows auto restart,  laptop restart sendiri, kenapa laptop mati sendiri, laptop mati sendiri, laptop restart sendiri, pc auto restart, cpu, komputer, computer, cpu repair, repair komputer, repair cpu, komputer repair, baiki komputer, baiki laptop murah, membaiki komputer, harga komponen komputer, repair laptop, pc repair, repair pc, computer service, laptop repair, repair motherboard, pc repair service, fix computer, how to repair computer, computer repair shop, it services, pc fixer, fix laptop, fix pc, computer problems, pickup computer, picom, picomcare, repair computer onsite, repair komputer office, repair laptop dipejabat, supply and repair computer, supply computer, tender IT 

Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

1 comments :

  1. Bangamingadget.com merupakan penyedia layanan barang dan jasa service laptop terbaik. Dengan Rating 4.6/5 dari 1900 ulasan google. selain itu owner kami alumni ITB berintegritas lho!! pasti trusted!
    https://bangamingadget.com/mau-nugas-laptop-reboot-sendiri/

    ReplyDelete