contact form

Get In Touch With Us

Sign Up For Free To Get Blogging Tips, Blogger Resources, Search Engine Optimization Tips, Templates and Widgets Straight In Inbox.

Thursday 10 December 2015

Cara menjaga komputer di pejabat atau makmal komputer

Cara Menjaga Komputer Anda Tetap Dalam keadaan Baik - Kita semua tahu bahawa komputer perlu mendapatkan penjagaan. Memberikan penjagaan yang baik terhadap komputer itu sangatlah penting. Terlebih jika komputer tersebut sudah menjadi keperluan harian, yang mana apabila mengalami masalah ia akan menganggu pekerjaan pada komputer tersebut.penjagaan ini bertujuan agar umur komputer yang digunakan dapat bertahan lebih lama.

Pada artikel ini saya akan memberikan sedikit tips bagaimana cara menjaaga komputer tetap dalam kondisi baik. Berikut adalah beberapa hal yang boleh Anda terapkan untuk menjaga komputer dalam keadaan paling baik.


1.    Menjaga Hard drive Anda

Hard drive ini adalah tempat menyimpan semua data yang kita miliki. Menjaganya bererti sama saja macam kita telah menjaga data-data kita. Langkah awal untuk menjaga komputer kita adalah dengan rutin menjalankan program maintanance. Program tersebut boleh berupa disk defragmentasi dan disk cleaning. Program ini akan memastikan sistem Anda dapat berjalan dengan performa yang baik. Deframentasi harddisk sangat penting, karena ini akan menyusun kembali susunan data di harddisk yang tidak tersusun. Karena biasanya kita selalu melakukan copy-paste, menghapus, membuat file, dan tentunya ini akan membuat susunan di harddisk menjadi tidak tersusun. Kerana itulah mendefragmentasi harddisk akan sangat baik untuk menyusun rapi kembali data dalam harddisk.

2.    Jaga komputer tetap dalam keadaan bersih

Tidak hanya menjaga dari software saja, secara fisik pun harus dijaga. Salah satunya dengan menjaga kebersihan komputer kita, terutama dari habuk yang sangat mudah mengotorkan komputer kita. Bahagian dalam komputer terutama yang sangat mudah kotor. Dan apabila sudah terkumpul di motherboard, ini akan sangat mempengaruhi komputer, karena suhu pada komputer akan mudah panas.

3.    Jangan menggunakan di tempat yang tidak menyerap panas 

Elakkan menggunakannya ditempat-tempat yang tidak menyerap panas dan tidak terdapat ruang udara, misalnya seperti sofa, atau carpet dan jangan meletakkan CPU terlalu dekat dengan dinding. Kerana ruang udara sangatlah diperlukan, kita semua tahu bahawa pembuangan angin pada Laptop/CPU sangatlah sedikit. Dengan menggunakannya di tempat-tempat yang disebutkan tadi, sama saja Laptop/CPU tersebut tidak memilki ruang untuk membuang udara panas. Dan hal ini yang boleh menyebabkan Laptop/CPU mudah panas.

4.    Matikan komputer jika tidak digunakan

Saat ini, kebanyakan orang selalu meninggalkan komputer mereka dalam waktu yang lama meskipun dalam keadaan hidup. Hal ini sangatlah tidak patut ditiru. Kerana komputer kita perlu rehat, sehingga meminimumkan kerosakan pada komponen. Selain itu meninggalkan komputer dalam keadaan menyala akan sangat
 membazir elektrik. Jika kita hanya akan meninggalkan komputer kita selamat beberapa jam, dan kita tidak ingin menghentikan program yang sedang berjalan, kita boleh mematikannya dalam mode sleep. Jika kebiasaan ini terus dilakukan, power supply Anda boleh terancam.

5.    Jaga voltan Arus Elektrik

Bila voltan di pejabat anda kurang stabil, maka sebaiknya anda menggunakan alat pengawal voltan / stabilizer (stavolt). Untuk lebih bagusnya lagi bila alat tersebut juga menggunakan bateri seperti UPS, untuk menjaga bila sewaktu-waktu bila aliran listrik PLN di pejabat anda padam. Selain itu, jangan mematikan komputer dengan langsung memutuskan aliran elektrik komputer, baik melalui butang power, suis, mencabut kabel, atau yang lain. Untuk menjaga agar proses menghidupkan komputer tidak "menghisap" voltan elektrik secara drastik, hidupkan monitor, CPU, dan peranti lain satu persatu (tidak bersamaan).

 stabilizer (stavolt)


6.    Jauhkan dari benda bermagnet

Jauhkan komputer anda dari benda bermagnet atau sebaliknya jauhkan benda bermagnet dari komputer anda. Benda bermagnet tidak hanya mengganggu monitor, tetapi juga boleh mengganggu komponen yang ada dalam CPU komputer.

7.    Keluarkan alat yang sudah tidak dipakai

Keluarkan CD / DVD dari CD / DVD drive bila sudah tidak dipakai lagi. Agar komputer tidak selalu memeriksa isi dari CD / DVD tersebut. sehingga lifetime dari CD / DVD dan CD / DVD drive akan dapat lebih lama. Lakukan perkara yang sama untuk Flashdisk drive.

8.    Jauhkan cicak atau lipas
Jika anda melihat cicak atau lipas segera halau sebelum mendekati CPU anda. Sebab cicak atau lipas tersebut boleh masuk ke dalam CPU anda, jika cicak atau lipas masuk ke dalam CPU anda ia boleh merosakan power supply computer anda.

9.    Menggunakan antivirus pada komputer

Mungkin anda sering ber internet atau sering mendownload atau bahkan juga sering bertukar data dengan teman melalui flashdisk(bervirus) dan itu berkemungkinan akan masuk virus ke dalam komputer kita,maka dari itu sebaik nya mencegah dengan cara mempunyai anti virus di dalam komputer.Ada banyak antivirus yang baik boleh anda cari di google.



Artikel ini adalah bagi mereka yang mencari tentang cpu, komputer, computer, cpu repair, repair komputer, repair cpu, komputer repair, baiki komputer, baiki laptop murah, membaiki komputer, harga komponen komputer, repair laptop, pc repair, repair pc, computer service, laptop repair, repair motherboard, pc repair service, fix computer, how to repair computer, computer repair shop, it services, pc fixer, fix laptop, fix pc, computer problems, pickup computer, picom, picomcare, repair computer onsite, repair komputer office, repair laptop dipejabat, supply and repair computer, supply computer, tender IT.


Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

0 comments :

Post a Comment