contact form

Get In Touch With Us

Sign Up For Free To Get Blogging Tips, Blogger Resources, Search Engine Optimization Tips, Templates and Widgets Straight In Inbox.

Wednesday 9 December 2015

Cara-cara Menjaga Printer di pejabat anda




Tidak sempurna Komputer kalau tidak ada printer. Sebab lazimnya ada saja yang kita hendak print dari Komputer tersebut. Tapi jangan hanya tahu memprint saja, penjagaan printer kita kena tahu juga.  Berikut merupakan beberapa tip menjaga printer.

1.    Bersihkan printer:- Untuk memanjangkan hayat printer, rajin-rajinlah membersihkannya. Dan pastikan semasa membersihkan, Suis hendaklah di’OFF kan.
2.    Jangan rehatkan printer terlalu lama:-  Paling lama pun, printer hendaklah digunakan seminggu sekali, dan semua warna hitam putih/warna hendaklah digunakan. Ini bertujuan supaya ink tidak mengering di Head Printer.
3.    Catridge jangan kosong:- Apabila Inkjet semakin kurang, isikanlah dengan segera. Kalau dah kosong nanti, catridge tersebut tidak boleh digunakan.
4.    Jangan sentuh PIN CMOS:- jangan sekali kali menyentuh pin CMOS sebab benda tu mudah rosak. Jika diperhatikan CMOS tersebut ada tanda pangkah yang bererti jangan di sentuh.
5.    Kalau printer Anda sering digunakan jangan mematikan printer pada setiap habis Inkjet … biarkan printer tetap menyala. Hal ini untuk meminimakan Over Hit Counter pada Limit Counter BIOS. Semua printer memiliki batasan jumlah mencetak (rata-rata 2000 kali). Setiap kali kita menyalakan printer maka Counter akan bertambah (dianggap 1 kali mencetak). Bayangkan kalau selama jam kerja kita mematikan dan menyalakan printer sampai 10 kali atau 20 kali….?!! maka hal tersebut akan mempercepat kita melakukan RESET Counter pada BIOS printer kita.
6.    OFFkan printer mengikut aturannya:- Maksudnya tutuplah printer dengar menekan butang tutup. Jangan terus menutup printer dengan meng’OFF’kan  plug.  Kalau selalu buat macam tu, alamatnya cepatlah hayat printer tu.
7.    Jangan diamalkan mencetak gambar pekat:-  maksudnya kurangkan mencetak gambar pekat seperti kotak hitam yang besar dan sebagainya.  Ini akan membebani kerja head printer seterusnya memendekkan hayatnya.
8.    Jangan mencetak dengan kertas yang rosak:- kerana kertas-kertas itu mudah tersangkut yang menyebabkan kertas jem. Cetaklah dengan menggunakan kertas Bersih.
9.    Gunakan penutup printer supaya terlindung dari debu. Anda dapat menutupnya rapat dengan kain sehingga masih ada pertukaran udara. Jangan menggunakan penutup (menutup rapat) dengan plastik kerana udara lembab dapat mempercepat kerosakan printer.




 Artikel ini adalah bagi mereka yang mencari tentang printertentang printer, printer repair, repair printer, printer rosak, baiki printer, printer repair Malaysia, printer repair services, printer service, how to fix printer, printer problems, pickup computer, picom, , picomcare, repair computer onsite, repair komputer office, Repair laptop dipejabat, supply and repair computer, supply computer, tender IT,




Socializer Widget By Blogger Yard
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

0 comments :

Post a Comment